loader

Social Media, Φίλτρα, και η ψυχική υγεία των εφήβων

Addbanner

Dr Ifigenia Stylianou

1. Κινδυνεύει η ψυχική υγεία των εφήβων μέσα από το social media;

Social media: αποτελούν μια όμορφη βιτρίνα και την «ευκαιρία» πολλών να προβάλουν ένα τέλειο, μη ρεαλιστικό εαυτό, που κρύβει πολλές παγίδες.
Τα πάντα πλέον (σκέψεις, φωτογραφίες) περνούν από φίλτρα και χάνουν την αυθεντικότητά τους.

Φίλτρα που μας μετατρέπουν σε εντελώς διαφορετικές εκδοχές του εαυτού μας, όπου τελικά καταλήγουμε δυσαρεστημένοι από τα δικά μας φυσικά χαρακτηριστικά.
Σε πρόσφατη ανακοίνωση από το facebook (την εταιρεία που κατασκευάζει τα φίλτρα): η εταιρεία αυτή, επανεξετάζει τις πολιτικές της που σχετίζονται με το ευ ζην, εξηγώντας ότι η τέλεια-ψεύτικη εικόνα που προβάλλεται από τις σελίδες αυτές, και η υπερβολική χρήση των φίλτρων, φαίνεται να επηρεάζει με αρνητικό τρόπο την ψυχοσύνθεση των εφήβων.

Σχετική έρευνα: 32% των κοριτσιών που έλαβαν μέρος, δήλωσαν ότι όταν ένιωθαν άσχημα με το σώμα τους, το Instagram τις έκανε να αισθάνονται χειρότερα.
Όχι μόνο οι έφηβοι, αλλά και παιδιά και ενήλικες: δήλωσαν ότι ντρέπονται να δημοσιεύσουν φωτογραφίες χωρίς τη χρήση φίλτρων.
Θέαση και χρήση φίλτρων στις φωτογραφίες: σχετίζονται με αυξητική τάξη μελλοντικής πλαστικής χειρουργικής και χαμηλότερης αυτοεκτίμησης*
Εμμονές γύρω από το τέλειο σώμα, οδηγούν σε απογοήτευση, κατάθλιψη, άγχος και διατροφικά προβλήματα.

Μελέτη 2019: ακόμα και 5 λεπτά χρήσης μέσω των κοινωνικών δικτύων, μπορεί να προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την εικόνα του σώματος, όπως και αισθήματα μοναξιάς και απομόνωσης**.
Την ίδια στιγμή που βλέπουμε την αυτοεκτίμηση των ατόμων να διαβρώνεται από την έκθεση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, βλέπουμε επίσης μια αυξανόμενη τάση απομόνωσης**  τα φίλτρα δημιουργούν ένα φαύλο κύκλο που οδηγεί τους ανθρώπους να ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στα μέσα κοιν δικτ, αναζητώντας μια εικονική επιβεβαίωση που αντιστοιχεί σε λιγότερο χρόνο διάδρασης με τον πραγματικό κόσμο.

Σε πρόσφατη μεγάλη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Βρετανία, έφηβοι που ασχολούνται πάνω από 3 ώρες/ημέρα με τα social media, κινδυνεύουν περισσότερο από προβλήματα ψυχικής υγείας.

60% των κοριτσιών θεωρούν ότι τα social media είναι πηγή άγχους.
Νεαρές γυναίκες 18-25 ετών νιώθουν άσχημα με το σώμα τους εξαιτίας των προτύπων του Instagram.
Μια ακόμα σοβαρή επίπτωση, και ειδικά του Instagram: ωθεί τις γυναίκες συνήθως σε αχρείαστες επεμβάσεις για να αλλάξουν την εικόνα τους.

 

2. Πώς το Instagram και οι φιλτραρισμένες εικόνες επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση;
Έστω για να έχουμε την επίγνωση ότι τα φίλτρα που χρησιμοποιούμε δημιουργούν μια εικόνα μη ρεαλιστική, η χρήση τους μπορεί υποσυνείδητα να επηρεάζει την αυτοεκτίμηση. Αυτή η τέλεια πραγματικότητα γρήγορα εισχωρεί και διαπερνά τα γενικά πρότυπα ομορφιάς και τις αισθητικές προσδοκίες όλων μας.

Οι φιλτραρισμένες φωτογραφίες μπορούν να επηρεάσουν καθοριστικά την αυτοεικόνα ιδιαίτερα των εφήβων, με συνέπεια σε κάποιες περιπτώσεις να χάνουν την επαφή με την πραγματικότητα και να οδηγούνται ακόμα και σε δυσμορφική διαταραχή (εμμονική ενασχόληση με κάποιες υποκειμενικές ατέλειες του σώματος).
Βρίσκονται σε μια διαδικασία άδικης σύγκρισης: όπου συγκρίνουν τους εαυτούς τους με influencers ή διάσημα πρόσωπα, τα οποία προβάλουν μια φωτογραφία τους που έχει δεχθεί ιδιαίτερη επεξεργασία, που έχουν περάσει από μακιγιέρ, κομμωτή και στυλίστα  είναι επόμενο όποιο άτομο συγκριθεί με αυτά τα πρότυπα, να νιώσει μειονεκτικά.

 

3. Θετικά βήματα αλλαγών – και – ο ρόλος των γονιών:
Βέβαια να μην ξεχνάμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σε περίοδο πανδημίας, κράτησαν ζωντανές πολλές κοινωνικές σχέσεις, και εν τέλη εάν είναι επιβλαβή ή όχι, εξαρτάται από το πόσο και πώς χρησιμοποιούνται.

Γονείς: να βοηθήσουν συζητώντας με τα παιδιά τους για το γεγονός ότι η αξία τους ως άτομο δεν εξαρτάται από την επίτευξη μιας τέλειας εμφάνισης.Φυσικά, και τα social media είναι απαραίτητο να προβάλλουν, να αναγνωρίζουν και να ενθαρρύνουν άλλες αξίες. 2 κινήματα: από τη μία: οι influencers που προβάλλουν ένα τέλειο τύπο σώματος, προσώπου και τρόπου ζωής ως επιθυμητό.
 Οι άλλοι (διάσημοι, influencers  Λογαριασμοί που πρεσβεύουν το body positivity) που παροτρύνουν τους νέους να αγαπούν το σώμα τους και την πραγματική αφιλτράριστη τους εικόνα, δίνοντας αξία και σε άλλα περισσότερο εσωτερικά και πνευματικά ιδανικά.

Avatar

Dr Ifigenia Stylianou

Author Since:  March 6, 2023