φορτωτής

Τρόφι για την Καρδιά!

Πρόσθετο banner

Τρόφι για την Καρδιά!

Τρόφι για την Καρδιά!


Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO), 16.7 εκατομμύρια άνθρωποι το χρόνο ανά τον κόσμο χάνουν την ζωή τους από καρδιοπαθίες, ενώ στην Κύπρο θεωρείται η μεγαλύτερη αιτία θανάτου. Οι πιο γνωστοί παράγοντες που συνιστούν την αύξηση των καρδιακών παθήσεων είναι η κακή διατροφή, η αυξημένη αρτηριακή πίεση, η έλλειψη άσκησης και το τσιγάρο.
Η κακή διατροφή έχει άμεση σχέση με τις καρδιακές παθήσεις γιατί προκαλεί αύξηση των επιπέδων των λιπιδίων του αίματος π.χ. χοληστερόλη και, αφετέρου, προκαλεί αύξηση του βάρους, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο για διάφορες παθήσεις.
Τα τρόφιμα που αυξάνουν την χοληστερόλη και θα πρέπει να αποφεύγονται ή να καταναλώνονται με μέτρο είναι όλα τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης όπως το κρέας, τα εντόσθια, τα ψωμιά, το βούτυρο, το ερυθρό χυμό, το γάλα και τα κρέατα, ενώ γενικά θα πρέπει να αποφεύγονται και όλα τα κορεσμένα (ζωικά) λίπη.
Για να είναι πιο υγιεινή η διατροφή πρέπει να αφαιρούνται τα ορατά ζωικά λίπη και να αποφεύγονται τα τρόφιμα, ενώ η κατανάλωση κόκκινου κρέατος (κρέας και σπόροι) πρέπει γενικά να περιορίζεται, ενώ προτιμάται η κατανάλωση πιο λιπαρών κρεάτων όπως το κρέας και τα λιπαρά ψάρια π.χ τσίπουρα, σολωμός, τσούροφα κ.λπ που είναι πλούσια σε Ω-3. Τα Ω-3 έχουν την ιδιότητα να μειώνουν την φλεγμονή στις αρτηρίες και συνεπώς μειώνουν τη δημιουργία αθηρωμάτων. Το λάδι της προτίμησής μας θα πρέπει να είναι το ελαιόλαδο που είναι ακόρεστο λιπαρό που επίσης μειώνει την φλεγμονή στις αρτηρίες και δεν περιέχει χοληστερόλη.
Η υπέρταση είναι άλλος ένας παράγοντας που αυξάνει τις πιθανότητες για καρδιακές παθήσεις. Για την καλύτερη διαχείριση της αρτηριακής πίεσης το σωματικό βάρος θα πρέπει να είναι κοντά στο ιδανικό, ενώ θα πρέπει να περιοριστεί η χρήση χλωριούχου νατρίου (μαγειρικής αλάτι) στα τρόφιμα.
Προσοχή στις «κρυφές» πηγές νατρίου που υπάρχουν σε τρόφιμα όπως αλλαντικά, τσιπς, φαγητά κονσέρβας, φαγητά σε ταχυφαγικά, τυριά, αλατισμένα ξηρά καρπούς, μαλακά μαργαρίνη και βούτυρο. Εν αντιθέσει θα πρέπει να αυξηθεί η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε κάλιο, όπως τα πορτοκάλια, τα δαμάσκηνα, τα πίτες, τα ψάρια και τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Το κάλιο έχει την ιδιότητα να μειώνει την αρτηριακή πίεση. Άτομα με υπέρταση θα πρέπει να μειώσουν την λήψη καφεϊνών ενώ δεν πρέπει να καταναλώνουν υπερβολικές ποσότητες αλκοόλ.
Σε γενικές γραμμές η βάση της ημερήσιας διατροφής μας θα πρέπει να αποτελείται από τρόφιμα φυτικής προέλευσης όπως ολικής αλέσεως δημητριακών ενώ θα πρέπει να υπάρχει ημερήσια κατανάλωση τουλάχιστον πέντε φρούτων και λαχανικών. Το λάδι της προτίμησης μας θα πρέπει να είναι το ελαιόλαδο. Σε εβδομαδιαία βάση θα πρέπει να καταναλώνουμε ψάρια τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα και γενικά να προτιμούμε πιο λιπαρές πηγές πρωτεΐνης όπως το κρέας αντί για το κόκκινο κρέας. Η εβδομάδα μπορεί επίσης να καταναλώνει με μέτρο αναλατούς ξηρούς καρπούς όπως αμύγδαλα και καρύδια που συμβάλλουν και αυτά στην υγεία της καρδιάς λόγω των διατροφικών συστατικών που έχουν και του είδους των λιπαρών που προσφέρουν.
Δεν πρέπει να γίνει υπερκατανάλωση αλκοόλ. Ένας άνδρας μπορεί να καταναλώνει εώς δύο φορές ημερησίως ενώ η γυναίκα δεν πρέπει να υπερβαίνει το ένα. Το αλκοολούχο ποτό της επιλογής μας πρέπει να είναι το κόκκινο κρασί που είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά όπως ανθοκυάνια και ρεσβερατρόλη.

Γενικά μια σωστή διατροφή σε συνδυασμό με την εκγύμναση και την υιοθέτηση ορισμένων άλλων υγιεινών συμπεριφορών όπως η μείωση ή διακοπή του τσιγάρου εγγυάται την υγεία της καρδιάς.

Γιάννης Κερίμης
Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος
KYD PROFILE: ΚΛΙΚ ΕΔΩ

Συντάκτης Avatar

σχετικά με το Συγγραφέας

Η ιατρική βάση δεδομένων του KYD βοηθά τους ασθενείς να βρουν τις κατάλληλες υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης στην Κύπρο ανάλογα με τις ανάγκες και τη θέση τους, παρέχοντας τα τελευταία νέα στην υγεία και ευεξία.