Όταν το άγχος επηρεάζει τον τρόπο λειτουργίας του ατόμου


Ο σύγχρονος τρόπος ζωής απαιτεί πολύ γρήγορους ρυθμούς με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να είναι μονίμως αγχωμένοι.     

Το άγχος κατατάσσεται στη κατηγορία των «ύπουλων» συναισθημάτων αφού η ζημιά που κάνει είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι υπολογίζεται. Το αγχωμένο άτομο δεν μπορεί να απολαύσει τη ζωή του αφού δεν αφήνει τον εαυτό του ελεύθερο. Το αίσθημα που βιώνει επηρεάζει τη λειτουργία του μυαλού του με αποτέλεσμα να νιώθει μια συνεχόμενη πίεση και τα νεύρα του τεντωμένα.   


Ο αγχωτικός χρειάζεται να μάθει να ζει το σήμερα και να αφήνει το αύριο για αύριο. Είναι ζωτικής σημασίας να συνειδητοποιήσει πότε είναι που ανησυχεί άδικα, αφού για πολλές από τις καταστάσεις που αναστατώνεται δεν μπορεί ο ίδιος να κάνει κάτι.


Η τάση των ανθρώπων να φαντάζονται τρομακτικές σκηνές και άσχημα γεγονότα ακόμα και με τις πιο μικρές αφορμές, επειδή συσχετίζουν το παρόν με παλιές εμπειρίες, τρομάζει ακόμα περισσότερο τον αγχωτικό αφού το μέλλον φαντάζει μπροστά του απειλητικό και ανεξέλεγκτο. Οι συγκεκριμένες συνδέσεις δεν βοηθούν πουθενά και είναι καλό οποιοσδήποτε υποφέρει από άγχος να μάθει να τις αποφεύγει.


Κάτι άλλο που βοηθά στη μείωση του άγχους είναι να αποφεύγει κανείς κάτι που δεν του αρέσει, να το βλέπει ή να το ακούει. Για παράδειγμα μπορεί να αλλάξει το κανάλι στη τηλεόραση όταν οι ειδήσεις τον ενοχλούν και να δει μια ευχάριστη ταινία. Κανένας δεν είναι υποχρεωμένος να διαβάζει ή να ακούει άσχημα γεγονότα αν νιώθει ότι αυτό επηρεάζει τη ψυχική του υγεία. 


Άλλοι τρόποι που βοηθούν στην μείωση και στον έλεγχο του άγχους είναι:


Η αυθυποβολή θάρρους δηλαδή το άτομο να κάνει σκέψεις και δηλώσεις με θετικό περιεχόμενο. Αυτό βοηθά στη διατήρηση ενός υψηλού επιπέδου σωματικής και πνευματικής υγείας. Μόνο και μόνο η προσπάθεια  διώχνει την άσχημη διάθεση και καθυστέρει την εμφάνιση του άγχους.


Συγκέντρωση και απόλαυση της στιγμής. Ο αγχώδης δεν επιτρέπει στον εαυτό του να ζήσει χωρίς τις σκέψεις που του προκαλεί άγχος. Δεν έχει την ικανότητα να επιλέξει πότε και τι να σκεφτεί, για παράδειγμα καθώς τρώει του έρχεται στο μυαλό μια σκέψη που τον αναστατώνει. Αυτό που πρέπει να κάνει είναι συνειδητά να αναρωτηθεί: «Τι υποτίθεται κάνω τώρα; Τρώω ή σκέφτομαι; Γιατί δεν απολαμβάνω αυτή τη στιγμή το φαγητό μου και να σκεφτώ αργότερα;» Αυτό τον βοηθά να συγκεντρωθεί πραγματικά σε αυτό που κάνει και να διώχνει κάθε είδους ανησυχία η οποία δεν του επιτρέπει να ηρεμήσει.
 Φυσικά αυτό δεν σημαίνει πως εγκαταλείπεται κάθε σχέδιο και προγραμματισμός για το μέλλον. Ακόμα όμως και όταν γίνει αυτό χρειάζεται να κανονιστεί για μια συγκεκριμένη  στιγμή ώστε να υπάρχει απόλυτη συγκέντρωση.

Όταν δεν υπάρχει ο πνευματικός έλεγχος (έλεγχος των σκέψεων) το άγχος είναι ελεύθερο και χειραγωγεί το όπως αυτό θέλει. 


Κάθε άνθρωπος μπορεί να ελέγξει τη σκέψη του. Για να το καταφέρει αυτό πρέπει να έρθει σε επαφή με τον εαυτό του και να εξασκηθεί στην εφαρμογή του ελέγχου αυτού.


Η διαχείριση του άγχους σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση. Στις περιπτώσεις που ένα άτομο δεν μπορεί να διαχειριστεί από μόνο του τη κατάσταση είναι ωφέλιμο να ζητήσει βοήθεια από κάποιο ψυχολόγο. Μέσω της ψυχοθεραπείας θα μπορέσει να ανακαλύψει το πραγματικό λόγο που αγχώνεται υπερβολικά αφού όπως ως γνωστό το άγχος έχει τις ρίζες του στην έλλειψη εμπιστοσύνης, να βρει τη αιτία που του προκαλεί όλη αυτή την αναστάτωση να την φέρει στην επιφάνεια και να την αντιμετωπίσει.. Τέλος ,καταφέρνει να πάρει τον έλεγχο της κατάστασης στα χέρια του μαθαίνει νέες συμπεριφορές και κάνει σκέψεις οι οποίες του δημιουργούν ευχάριστα συναισθήματα.     


Για περισσότερες πληροφορίες ή ψυχοθεραπεία μπορείτε να επικοινωνήστε με τη ψυχολόγο:

Ειρήνη Κουρουκλάρη

Εγγεγραμμένη Κλινική Ψυχολόγος

Τηλ. +357 99994727

Κέντρο Κλινικής Ψυχολογίας & Μελετών Ψυχικής Υγείας



Did you like the article? Share it with your friends!